کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

 

معرفی مشخصات ، صلاحیتهای

کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

• بررسی علل (قانونی و فنی وسیله) تصادفات وسائط نقلیه موتوری زمینی

• تعیین میزان خسارت وسائط نقلیه موتوری زمینی

• بررسی علل فنی و طراحی راه و مهندسی ترافیک (علائم و تجهیزات ایمنی

• ارزیابی وسائط نقلیه موتوری زمینی 

 

  


در این ویدئو معرفی کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه موتوری زمینی و صلاحیتهای مرتبط با آن مشترک بین مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان رسمی دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری که به لحاظ وظایف و صلاحیتها تعریف مشابهی دارند توضیح داده شده است در سایت https://exp-co.com/shop/ همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه دانلود رایگان کاملترین و کاربردی ترین نمونه سوالات سالهای قبل و مسائل و پاسخنامه تستی و تشریحی به همراه راهنمای منابع مورد نیاز آزمون و سوالات مصاحبه عمومی و تخصصی و نتایج آزمون به همراه تشریح پاسخ سوالات و شرایط شرکت کنندگان و نحوه جذب و گزینش و جزئیات امتحان و مصاحبه برای داوطلبان شرکت و دریافت کارت ورود به جلسه دفترچه ثبت نام آزمون و گزینش و حد نصاب و آمار و نتایج قبولی آزمون به صورت آنلاین یا پی دی اف PDF یا فایل های WORD یا متن و تصویردفترچه های کاغذی چاپ شده در فرمت JPG که در آزمون ها ارائه شده است

همانطور که در مباحث قبل به اهمیت حمل و نقل پرداختیم و تأثیر آن اهمیت آن در ترانزیت کالا رشد اقتصاد کشور یکی از اصلی ‌ترین حمل و نقل جاده‌ای است که توسط وسایل موتوری زمینی شکل می ‌گیرد مانند خودرو و سایر کامیونت‌ و موضوعاتی که وسایطی که بوسیله آن‌ها انسان یا کالا جابجا می‌ شوند ، در این بخش به دلیل اهمیت این رشته مبانی حمل و نقل و موضوعات مرتبط با آن نمی ‌پردازیم. ولی اهمیت وسایط حمل و نقل موتوری زمینی بخاطر صلاحیت‌هایش و کاربردی که کارشناسان رسمی دادگستری رشته وسایط نقلیه موتوری زمینی یا  تحت عنوان خودرو یا کارشناس رسمی تصادفات اصطلاحا‌ به این‌ها اطلاق می‌ شود دارند. صلاحیت‌ها یکی از این صلاحیت‌ها که کارشناسان این رشته دارند بررسی علل قانونی یا فنی وسیله نقلیه که تصادفات وسایط موتوری زمینی شکل می ‌گیرد. در بسیاری از موارد عدم رعایت قوانین یا اشکالات فنی در وسایط نقلیه منجر به تصادفات است. تهیه کروکی و بررسی علل این موضوع را کارشناسان گزارش تهیه می‌کنند. تعیین میزان خسارت وسایط نقلیه موتوری زمینی در بسیاری از محاکم یا شوراهای حل اختلاف زمانی که تصادفاتی اتفاق می‌آفتد یا جرحی است یا غیر جرحی و انتقال می‌دهند خودرو یا وسایط نقلیه را یا فردی را که مورد جرح واقع شده منتقل می‌دهند به بیمارستان پس از آن شوراهای حل گزارشاتی که کلانتری‌ها ارائه می ‌دهند و نظریه کارشناسان پلیس راهور ارائه می ‌دهند صورت جلسه‌ای مبنی بر نحوه تصادف ارائه می‌دهند و پس از ارجاع قرار کارشناسی به کارشناس رسمی دادگستری این رشته درخصوص اظهار نظر برای تعیین خسارت وارد به خودرو یا نسبت به تصادفی که اتفاق افتاده است کارشناس رسمی با تکیه بر تجربه و شواهد خودش و اطلاعاتی که از بازار خودرو و قطعات یدکی و شرایط حمل و نقلی دارد میزان خسارت را وارده به خودرو را اعلام می‌کند حتی میزان خسارتی که به دلیل افت قیمت خودرو هم وجود خواهد داشت قابل محاسبه است. بررسی علل فنی و طراحی راه و مهندسی ترافیک یکی از مسائلی است که اگر تصادفی اتفاق بیفتد کارشناسان رسمی با تمام جوانب موضوع را باید ببیند نه تنها بحث فنی یا قانونی یا عدم رعایت قانون برخی از تصادفات جاده‌ای به دلیل اینکه جاده‌های اشکالات فنی دارند علائم و تجهیزات کافی ندارند یا به دلیل طراحی ناصحیح قوس‌ها و پیچ‌ها تصادفات اتفاق می ‌افتد کارشناسان از این طریق می ‌توانند اظهارنظر بکنند علت غایی و نهایی تصادف را معین بکننند. تعیین ارزش یا قیمت و ارزش ‌گذاری خودرو و وسایط نقلیه موتوری زمینی هم صلاحیت عمده این کارشناسان است بدلیل اینکه در بسیاری در مناقصات یا مزایدات در انتقال خودرو به بخش خصوصی یا شخصی که خودروی دولتی را از طریق مزایده خریداری کند قیمت مبنایی تنظیم می ‌شود برای انجام مزایده تنظیم قیمت مبنا برای اینکه مزایده شکل بگیرد توسط کارشناس ارزیاب وسایط نقلیه موتوری زمینی یا ارزیاب خودرو شکل می‌گیرد همانطور که عرض کردم این کارشناسان به کارشناس ارزیاب خودرو یا کارشناس رسمی تصادفات بیشتر مشهورند.

خدمات جانبی که در این رشته وجود دارد اگر که مواردی است مانند در صورتی که شخصی اعتراضی داشته باشد به آرایی که در محاکم میشود با اخذ مشاوره از کارشناسان این رشته می‌توانند دلایل فنی خود را به محکمه یا مراجع قضایی ارائه دهند. بیشتر شوراهای حل اختلاف هستند که درگیر امور تصادفات هستند. یکی از مهمترین وظایفی که کارشناسان این رشته بر عهده دارند چون معمولا سابقه حضور در پلیس یا سابقه فعالیت کاری بعنوان پلیس راهبری یا پلیس مرتبط با موضوع وسایط نقلیه دارند معمولا تشخیص اصالت بدنه یا تصادف اتومبیل در زمان خرید و فروش‌ها بعنوان یک موضوع خارج از  بحث محاکم به آنها ارجاع می شود یعنی کارشناس مراجعه می ‌کند و خودروی که قصد خرید و فروش دو نفر را دارند نگاه می‌کند، یکی اینکه اصالت بدنه یکی دزدی نبودن ، سرقتی نبودن و جابجا نبودن قطعات و حکاکی نشدن شماره موتور و تغییراتی که پس از سرقت بر روی خودرو اتفاق می‌افتد اصالتش را تشخیص می‌دهند حتی مستندات و مدارکی که مالک خودرو ارائه داده است اصالت آن‌ها را تشخیص می‌ دهد. و اگر که تصادفی اتفاق افتاده باشد یا به دلیل رنگ‌ شدگی بدنه خودرو در کشور ما قیمت خودرو دچار افت می‌ شود این تشخیص رنگ شده بدنه و تعیین قیمت و ارزش نهایی خودرو را کارشناسان بخش خصوصی تعیین می ‌کنند چون مردم خیلی نیاز به این رشته دارند و سروکار دارند با این رشته به همین میزان بسنده می ‌کنیم چون آشنایی کافی هست و در مورد این رشته چیزی که مهم است حتما باید به کارشناسان خبره مراجعه شود کارشناسان رسمی دادگستری که سابقه ان جام این کار را داشتند مراجعه شود. برخی از افراد که بدون ارائه مدارک خودشان را به عنوان کارشناس معرفی می ‌کنند احتمال دارد آسیب‌هایی به افراد در حین انجام معاملات یا تهیه گزارشات به آنها وارد شود. باید دقت بکنند کارشناس رسمی دادگستری این نظریه را صادر بکنند.

کارشناسان رسمی دادگستری