در این نوشته به بررسی نحوه تشخیص اصالت بدنه خودرو و رنگ شدگی و تصادفات در آن می پردازیم . مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت خودرو و ارزش گذاری بر روی آن و همچنین سلامت خودرو بدنه خودرو و رنگ شدگی آن می باشد. بر همین اساس ما می خواهیم شما را با نحوه تصادفی بودن بدنه و مشکلات ناشی از آن آشنا کنیم و شما را با وظایف کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری آشنا نمائیم.
خودرو های تصادفی جدا از مسئله زیبایی خودرو و نمای ظاهری ، به طور کلی دچار مشکلاتی می شوند که خریداران کمتری را به سمت خود می کشند. تصادفات عموما موجب تخریب سیستم ایمنی و موتوری و تعادل در سیستم خودرو می شود. به همین دلیل هنگام خرید خودرو، خریداران به رنگ شدگی خودرو اهمیت فراوانی می دهند و خودرو های تصادفی کمتر مورد توجه است. در بحث خودرو های وارداتی که قیمت های بسیار بالایی دارند تصادفات ممکن است تا صد ها میلیون تومان از قیمت خودرو بکاهد. و اگر خریدار متوجه این موضوع نباشد ضرر بسیار بزرگی خواهد کرد. بار ها پیش آمده که همین موارد باعث شکایت از فروشندگان، که عموما این افراد دلال هم هستند، شده است.
تشخیص تصادفی بودن بدنه، کاری دشوار است و باید با دقت به بدنه، چه از بیرون و چه از داخل نگاه کرد و تست گرفت. رنگ شدگی خودرو از هر طرف موجل خسارات خاصی می شود و به همین دلیل رنگ شدگی کاپوت و صندوق بسیار زیان بار تر است. این رنگ شدگی ها از داخل هم قابل مشاهده خواهد بود و به همین دلیل می تواند بر موتور خودرو نیز تاثیر بگذارد. خودرو هایی که از عقب تصادف می کنند هم بعضا می توانند دچار شکستگی و کج شدگی شاسی شوند . و به همین دلیل خودرو تعادلش را از بین می رود. همچنین خودروهایی که سقف آن ها رنگ شدگی داشته باشد عموما دچار تصادف شدید شده اند به گونه ای که سقف آن ها به جسمی مانند خودروی دیگری یا زمین برخورد داشته است. در این حالت ستون های خودرو اسیب دیده و از لحاظ ایمنی هم خودرو اسیب دیده و ایمنی اولیه خود را از دست داده است.
البته به این مورد هم توجه کنیم که بسیاری از این رنگ داشتن بدنه خودرو هم به دلیل شدت پایین تصادف تاثیر چندانی بر عملکرد خودرو ندارد . پس به همین دلیل تشخیص این که خودروی مورد نظر شما چگونه تصادف کرده کار راحتی نیست و برای بعضی مانند هندوانه در بسته است. معمولا خودرو هایی که تصادف می کنند از بیمه خود استفاده می کنند که موجب کاهش قیمت خودرو می شود. البته در مورد امور بیمه ای خوانندگان می توانند با کارشناس امور بیمه در تماس باشند و سوالات خود را به این روش پاسخ دهند.
در بحث رنگ شدگی خودرو گاهی حتی مسئله ای به اسم تعویض اتاق پیش می آید که خریدار بدون توجه به رنگ شدگی، خودرویی را خریداری میکند که اتاق آن تعویض شده . این بدین معنی است که خودرو دچار تصادف شدیدی شده که اتاق قبلی خودرو غیر قابل استفاده بوده است. خرید این خودروها عموما پیشنهاد نمی شود. موارد بسیاری پیش می آید که خریدار بعد از خرید این گونه خودرو ها متوجه وضعیت خودرو می شود و سعی میکند تا از طریق قانونی به شکایت بپردازد.
معمولا کارشناسان رنگ خودرو هزینه ای را در قبال تشخیص زنگ خودرو دریافت می کنند و تمامی بدنه خودرو را مورد بررسی قرار می دهند . کارشناسان از طریق تجربه و همچنین وسایل تخصصی خود میتوانند این تشخیص را انجام دهند.
علاوه بر این موضوع باید به موارد دیگری چون تصادفات جزئی هم اشاره کرد. معمولا در تصادفات جزئی که نیازی به رنگ کردن خودرو وجود ندارد باز هم خسارتی به عنوان کاهش قیمت خودرو به وجود میآید که کارشناس رسمی دادگستری امور بیمه میتواند در خصوص آن اظهار نظر کند.
به طور کلی پیشنهاد می شود، خودرویی را خریداری کنید که بدنه آن اصالت خود را حفظ کرده و بدون تصادف باشد و در غیر این صورت با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کنید . ما به شما برای کارشناسی، کارشناس وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات را معرفی می کنیم و با ارتباط با آن می توانید مشکلات خود اعم از تشخیص رنگ و کارشناسی آن و کارشناسی بدنه را انجام دهید و اختلافات خود در این زمینه با فروشنده یا خریدار را پایان دهید. امکان دارد شما ماشینی را خریداری کرده باشید و بعد از مدتی از رنگ شدگی یا تعویض اتاق آن اگاه شوید و کار شما به دادگاه بکشد . در این حالت کارشناس تصادفات میتواند اختلافات را پایان بخشد و نتیجه کلی را به دادگاه اعلام مینماید.
در این مقاله نحوه قیمت گذاری انواع خودرو و کامیون را بررسی می کنیم و شما را با انواع قیمت گذاری ها و شرایط آن و همچنین مشکلات آن آشنا میکنیم .قیمت خودرو تصادفی را بررسی می کنیم و همچنین شما میتوانید با کارشناس مربوطه یعنی کارشناس وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات آشنا و در صورت داشتن اختلاف بر قیمت گذاری وسایل موتوری، این مشکل را از این طریق حل کنید. ابتدا نحوه قیمت گذاری خودرو برای خوانندگان شرح داده می شود.
بسیاری از افراد اقدام به خرید و فروش خودرو میکنند اما بعد از مدتی و یا پس از آن متوجه مشکلاتی در آن میشوند. این مشکلات میتواند تصادفی بودن خودرو، تعویضی بودن بدنه آن، مشکل داشتن موتور و یا سایر مشکلات رایج در خودروها باشد. کارشناس رسمی دادگستری برق ماشین و تاسیسات کارخانجات نیز در خصوص بعضی از مشکلات رایج در این حوزه اظهار نظر میکند.
یکی از پر طرفدار ترین و بیشترین خرید و فروش های بازار همان خرید و فروش این کالا ها یعنی وسایل نقلیه است. سالانه نزدیک یک میلیون خودرو به چرخه وسایل نقیله موتوری کشور افزوده می شود و بسیاری هم از این چرخه خارج می شود. در این بین حدود 20 میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند. سالانه تعداد بسیار زیادی خودرو در کشور در حال معامله است و تعیین قیمت خودرو و کامیون، بسیار مورد توجه است. نحوه قیمت گذاری در خودرو و کامیون با هم متفاوت است ولی پایه اصلی آن ها یکی است . فاکتور هایی که باعث تعیین قیمت خودرو و کامیون می شوند در تمام دنیا شامل نوع خودرو، سال تولید خودرو، کارکرد خودرو، تصادفات و سلامت بدنه خودرو، سلامت فنی خودرو و یک سری المان های کوچکتر است. برای بررسی هر کدام از این موارد ما می توانیم یک بررسی کلی انجام دهیم . در نهایت همه موارد زیر می تواند قیمت یک خودرو یا کامیون را مشخص کند.
نوع خودرو می تواند تعیین کننده قیمت خودرو باشد. این که خودرو ساخت چه کشوری باشد و یا این که چه استاندارد های جهانی را داشته باشد هم میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
معمولا در صنعت خودرو از یک مدل خودرو چند گزینه اپشن دار و غیر آپشن دار تولید می شود. که در تعیین قیمت خودرو تاثیر گذار است . همچنین نوع خودرو مانند خودروی سدان و یا suv یا خودرو های سدان در قیمت خودرو موثر است.
همچنین در مورد سال ساخت خودرو با توجه به نوع خودرو یا کامیون ، هر ساله یک مقدار از قیمت خودرو کاسته می شود. این کاهش قیمت در ابتدا بیشتر بوده. به این معنی که خودروی تازه تولید شده با خودروی یک سال کارکرده اختلاف زیادی ایجاد خواهد کرد زیرا در این یک سال خودرو از گارانتی و صفر بودن خارج شده است.
اما مهم ترین مسئله در تعیین قیمت خودرو و تعیین قیمت کامیون بررسی سلامت بدنه یا همان تصادفی بودن یا نبودن آن می باشد. خودروی تصادفی همواره یک سری مشکلات دارد که شاید حتی بعد از تعییرات هم آن مشکلات قابل حل شدن نباشد. به عنوان مثال خودرویی که از جلو یا به عبارتی از قسمت موتوری دچار تصادف شود افت قیمت شدیدتری نسبت به قسسمت های جانبی خواهد داشت . همچنین در تعیین قیمت خودروی تصادفی شاسی های خودرو یکی از اساسی ترین موارد است. خودرویی که شاسی آن شکسته شده باشد یا جوش خورده باشد معمولا در تعادل در سرعت های بالا دچار مشکل است . به همین دلیل خریدار زیادی هم ندارد و با قیمت های بسیار پایین تر خرید و فروش می شود . در مورد تصادفات خودرو به میزان رنگ شدگی آن توجه می کنند و هر چه خودرو از مقدار بیشتری رنگ شدگی استفاده کند قیمتش هم به نسبت پایین تر خواهد آمد. به این صورت که خودرو هایی که سقفشان رنگ شدگی داشته باشد یعنی دچار تصادفات شدیدی شده اند و خودرو به اصطلاح چپ شده است . خودرو های دور رنگ هم به همین حالت می مانند. کارشناس رنگ می تواند به خوبی تشخیص دهد که چه مقدار از یک خودرو دچار رنگ شدگی است و کجا ها صرفا تصادف شده. این کارشناسان با دستگاه های مهندسی و تخصصی بدنه را مورد بازبینی قرار می دهند.
سلامت فنی و موتوری خودرو هم شامل مواردی همچون کشش و شتاب خودرو، صدای عادی خودرو، عدم روغن ریزی و الودگی و ... است. کارشناسان متخصص می توانند در این رابطه بهتر نظر دهند . همچنین دستگاه هایی برای یافتن ایراد های موتوری به اسم دیاک هم کمک کننده هستند. موتور هایی که در وضعیت نامطلوبی قرار داشته باشند از صدای بیشتر و کشش کمتری برخورداند . همچنین نحوه تعویض دنده ها هم اگر خوب باشد به معنی سلامتی گیرباکس خواهد بود.
آپشن هایی ماانند لوازم جانبی خودرو و همچنین سلامت قطعات خودرو هم تاثیرگذار است. مثلا لاستیک های خودرو اگر تازه باشد و آج های آن از بین نرفته باشد قیمت بیشتری را تعیین میکند و یا اگر خودرو بیمه داشته باشد هزینه بیمه یک سال به قیمت خودرو اضافه می شود.
لوازم دیگر مانند سیستم صوتی و آپشن هایی مانند صندلی های الکتریکی و یا اپشن های حرکتی مثل کروز کنترول و ... نیز می تواند بر قیمت خودرو موثر باشد.
در مورد کامیون ها علاوه بر موارد زیر یک سری المان های دیگر هم موجود است. مانند سلامت کابین کامیون یا نوع اتاقک پشتی یا تریلی . همچنین مقدار تناژ قابل حمل کامیون بسیار مهم است . ولی در کنار همه این ها قیمت کامیون ها بیشتر از عرف بازار تبعیت میکند و نیاز به کارشناسی دارد .
همواره در بررسی مقدار هزینه های لازم خودرو یا کامیون ، این هزینه ها از قیمت نهایی خودرو کاسته می شوند یا این که فروشنده خود تعمیرات لازم را انجام داده و ماشین را به قیمت روز می فروشد.
موارد بالا جزو قیمت گذاری می باشد و به صورت واقعی همگی قابل اعمال است ولی تعیین همه موارد بالا برای قیمت گذاری خودرو و کامیون امری دشوار است و نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد. این که متخصص از نوع رنگ شدگی ماشین اگاهی داشته باشد و یا از خودرو بتواند تست فنی بگیرد . همه این موارد با هم امر راحتی نیست. به همین دلیل ما به افرادی که در این زمینه دچار مشکل هستند پیشنهاد می کنیم با کارشناس وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات تماس بگیرند و از این طریق اختلافات در قیمت گذاری خودرو را آسان کنند.
اگر در تعیین قیمت خودرو مشکل دارید و بعد از معامله دچار اختلافاتی بودید یا همچنین به دلایلی خودرو شما باید ارزیابی قیمت شود و شما از نحوه قیمت گذاری رضایت ندارید کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات می تواند گزینه مناسبی برای کم به شما باشد.

یکی از شایعترین علل مرگ و میر در کشور ما تصادفات رانندگی و هر ساله بسیاری از هموطنان ما در چنین حوادثی جان خود را از دست میدهند. یکی از دغدغههای رانندگان، تعیین نسبت مسئولیت رانندگان در تصادفات است که به کمک کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات انجام میشود.
راهنمایی و رانندگی با ارسال کارشناس خود به محل حادثه، از وی میخواهد که نسبت مسئولیت رانندگان در تصادف را تعیین نماید و مدارک و مستندات لازم در خصوص تصادف را فراهم میکند. در صورتی که فرد یا گروهی از افراد به نظر کارشناس راهنمایی و رانندگی در باب نسبت مسئولیت اعتراض داشته باشند میتوانند با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات از نسبت واقعی آگاه شوند و بتوانند به صورت مستند به مراجع قضایی رجوع کنند.
دو نوع دیدگاه کاملاً متفاوت در زمینه تعیین میزان مسئولیت وجود دارد. یکی از این دیدگاهها بر پایه میزان تقصیر و دیدگاه دیگر تساوی مسئولیت است. قوانین کشور ما به گونهای است که تساوی مسئولیت را ترجیح میدهد. منظور از تقصیر بیاحتیاطی و بیمبالاتی و عدم رعایت قانون است. به عنوان مثال اگر دو وسیله نقلیه با هم برخورد کردند و وسیله نقلیه هر دو به نسبتهای 30 و 70 آسیب دید و هر دو مقصر باشند، هر کدام باید نصف خسارت وسیله نقلیه یکدیگر را بپردازند ولی اگر یک نفر مقصر باشد، ضامن است.
گفتنی است که این موارد برای دیه متفاوت است و برای دیه، میزان مسئولیت اهمیت دارد. در صورتی که قصد دارید از میزان تقصیر در تصادف مطلع شوید، میتوانید از کارشناس رسمی تصادفات کمک بگیرید. این کارشناس با حضور در محل تصادف و با بررسی وضعیت برخورد، زاویه برخورد، ناحیه برخورد اتومبیلها و رفتن رنگ خودروها و همچنین وجود علائم راهنمایی و رانندگی، چراغها و خط کشیها، میتواند میزان تقصیر هر کدام از طرفین را مشخص نماید.
به عنوان مثال یکی از موارد مورد بررسی زاویه برخورد است که میتواند بیانگر این باشد که خودروی جلویی در چه زاویهای نسبت به جاده قرار داشته است که با ضربه وارده، دچار چنین انحرافی شده است و همین موضوع میتواند در میزان تقصیر سهیم باشد.
تمامی عوامل موثر در وقوع تصادف در اختیار کارشناس دادگستری تصادفات قرار داده میشود تا بتواند تصمیمی درست در رابطه با درصد مسئولیت بگیرد. به عنوان مثال در صورتی که خودرویی از پشت مورد حمله قرار گرفته باشد، تا حدود زیادی تقصیر بر عهده خودرو پشتی است. کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی پس از حضور در محل، تک تک موارد گفتهشده را چک میکند و علاوه بر این موارد، جزئیات فنی خودروها را هم مورد بررسی قرار میدهد تا مقصر به شکلی بهتر شناسایی شود.
درصد مسئولیت در بسیاری از مراجع قانونی مورد توجه قرار نمیگیرد ولی در بحث دیه موثر است و به همین خاطر بسیاری از افراد روی این مسئله حساس هستند و بدین منظور کارشناس رسمی تصادفات میتواند علل و عوامل وقوع تصادف را بررسی و میزان تقصیر هر کدام از طرفین در تصادف را بر اساس استانداردهای کشوری اعلام نماید.

یکی از چالشهای مهم در حوزه تصادفات، تشخیص مقصر است و کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط موتوری زمینی و تصادفات میتوانند در کنار مشخص کردن علل تصادفات، مقصر یا مقصران آن را نیز شناسایی کند. پس از به وقوع پیوستن تصادف، کارشناس راهنمایی و رانندگی بر سر صحنه حاضر میشود و گزارشی تهیه میکند و پس از آن با ارجاع به قوانین مربوطه و همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل خود، مقصر یا مقصران یک تصادف را تشخیص میدهد.
این در حالی است که شاهد اعتراض بسیاری از افراد به رأی صادره از طرف کارشناس راهنمایی و رانندگی هستیم. این افراد میتوانند به کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات مراجعه کنند و مسئله مربوط به خود را با وی در میان بگذارند. کارشناس در وهله اول، در صحنه تصادف حاضر میشود و موقعیت تصادف را بررسی میکند و کلیه شواهد و قرائن را در نظر میگیرد و به رأی صادره از سوی مقام ذیصلاح نیز توجه دارد.
گاهی تصادف در میدان اتفاق میافتد، در این صورت کارشناس رسمی تصادفات ابتدا علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشیها، چراغها و تابلوها را بررسی میکند تا بفهمد که حق تقدم با کدام یک از طرفین تصادف بوده است. با مشخص شدن حق تقدم، هر کدام از طرفین که حق تقدم را رعایت نکرده باشد، مقصر خواهد بود. یکی از اصلیترین نوع تصادفات، تصادف در فرعی به اصلی است که مسئله اصلی در این نوع تصادف، عدم توجه کافی به حق تقدم است.
یکی از موضوعاتی که در کشور ما معمولاً منجر به تصادف میشود، سبقت غیرمجاز است و یکی از موارد مورد نظر کارشناس دادگستری تصادفات این است که سبقت به چه شکل و در کدام موقعیت و در چه شرایطی انجام شده است. قاعده سبقت این است که با دادن راهنما، از سمت چپ انجام میشود و وقتی خودرو به اندازه کافی از خودرو عقبی فاصله گرفت، به شکلی که تایرهای خودرو عقبی از داخل آینه پیدا بود میتوان به لاین نخست برگشت. کارشناس با بررسی این قاعده، میتواند مقصر تصادف را به راحتی تشخیص دهد.
خط قرمز رانندگی و شرط عقل، رانندگی با سرعت مجاز است. در صورتی که خودرو وارد سرعت غیرمجاز شود، کنترل خودرو مشکل خواهد شد و راننده نمیتواند آن طور که باید و شاید در مواقع ضروری واکنش نشان دهد و به همین خاطر عنوان «سرعت مطمئنه» مطرح شده است. سرعت مطمئنه، یک سرعت کاملاً متغیر است و بستگی به نوع جاده، شرایط آب و هوایی، ساعات شبانه روز، میزان عبور و مرور و غیره دارد.
رانندهای که سرعت مطمئنه داشته باشد، در هر شرایطی میتواند خودرو خود را کنترل کند و مانع از وقوع تصادف شود. در صورتی که نظر افسر راهنمایی و رانندگی، عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه باشد، کارشناس تصادفات، از روی خط ترمز و شواهد، میزان سرعت را بررسی میکند و در صورتی که با توجه به موقعیت سرعت مجاز و همچنین سرعت مطمئنه رعایت نشده باشد، مقصر را تعیین میکند.
یکی از مسائل دیگر، وجود نقص یا نواقص فنی در خودرو است. کارشناس مورد بحث با بررسی موارد فنی و مشورت با متخصص مکانیک خودرو میتواند مسائل فنی از جمله وجود یا عدم وجود ترمز در خودروها را بررسی کند. چند نشانه وجود دارد که میتوان به کمک آنها به راحتی مقصر را تشخیص داد و در صورتی که کارشناس رسمی تصادفات با چنین مواردی مواجه شود، در سریعترین زمان ممکن مقصر را تشخیص میدهد.
به عنوان مثال در صورتی که یک خودرو به پشت خودرو دیگر برخورد کند، خودرویی در حالت ایست باشد و به آن برخورد کند، خودرویی در حالت دنده عقب به خودرو دیگر برخورد کند، مقصر است. خطایی، راننده را مقصر میکند که اگر این خطا نبود، تصادف اتفاق نمیافتاد.
لازم به ذکر است که در تصادف بین خودرو و عابر پیاده هم همیشه راننده مقصر نیست و در صورت چنین تصادفی، کارشناس رسمی وسائط نقلیه موتوری زمینی بررسی میکند که عابر از خطوط عابر پیاده استفاده کرده است، به پل عابر پیاده توجه داشته است، چراغ قرمز را در نظر گرفته است و یا ورود ناگهانی به سواره رو داشته است. در صورتی که هر کدام از موارد مشاهده شود، از نظر کارشناس مذکور، عابر پیاده نیز مقصر خواهد شد.

در صورتی که وسائط نقلیه دچار آسیب شود و این آسیب ناشی از تصادف یا برخورد وسیله نقلیه با جسمی دیگر باشد، میتوان برای ارزیابی این وسیله نقلیه از کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات کمک گرفت. منظور از ارزیابی وسائط نقلیه موتوری زمینی، فرآیندی است که در طی آن وسیله نقلیه و لوازم و تجهیزات آن ارزشگذاری میشود.
در این فرآیند، اولین گام تشخیص اصالت وسیله نقلیه است. اصالت خودرو از طریق تطبیق مدارک خودرو با مشخصات ظاهری خودرو و توسط کارشناس رسمی تصادفات، صورت میگیرد. در صورتی که اصالت خودرو تأیید نشود، ارزیابی صورت نمیگیرد و تنها شرط ارزیابی آن است که مراجع قضایی مجوزهای مربوطه را صادر کرده باشند. قیمت وسیله نقلیه با مشورت با متخصصان بازار خودرو مشخص و معین میگردد.
در طی این فرآیند قابلیت بازسازی وسیله نقلیه مشخص میشود و کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات تشخیص میدهد که وسیله مورد نظر امکان بازسازی را دارد و در صورتی که چنین امکانی فراهم نباشد، وسیله بالاجبار از حیز انتفاع ساقط است، باید اوراق شود و قیمت آن بر اساس قطعات آن و بسته به میزان فرسودگی تعیین میگردد.
در صورتی که در فرآیند ارزیابی این نتیجه حاصل شد که وسیله نقلیه اصالت و قابلیت بازسازی دارد، برای قیمتگذاری و ارزیابی وسیله نقلیه باید به تیپ وسیله، سیستم، مدل و نوع آن توجه کرد. یکی از چالشهایی که برخی از افراد در مورد آن با کارشناس دادگستری تصادفات مشورت میکنند، این است که وسیله نقلیه اصالت دارد و قابل بازسازی است ولی شماره گذاری آن به تعویض اتاق بستگی دارد. در این گونه موارد باید اتاق وسیله به گونهای انتخاب شود که سیستم یا تیپ وسیله نقلیه به کلی تغییر نکند.
یکی دیگر از چالشهای ارزیابی وسائط نقلیه موتوری زمینی، خودروهای وارداتی است که شمارهگذاری آنها مشمول هزینههای سنگین خواهد بود. در ارزیابی اینگونه وسایل، باید به هزینههای مذکور هم توجه شود. ارزیابی و قیمتگذاری وسایل نقلیه از طرف کارشناس رسمی وسائط نقلیه موتوری زمینی به شکلی انجام میشود که خریدار به دلیل هزینههایی که بابت بازسازی انجام میدهد، از خرید وسیله نقلیه سود ببرد.
گاهی خسارات وارده به وسیله به حدی بالاست که صرف هزینه برای بازسازی و تعمیر آن واقعاً به صرفه نیست. برای به صرفه بودن بازسازی باید به هزینههای جانبی توجه کرد. منظور از هزینههای جانبی، مالیات و عوارض مربوط به شماره گذاری خودروهای خارجی، مالیات انتقال خودرو، هزینه بیمه شخص ثالث، هزینه مربوط به دفتر اسناد رسمی است. در صورتی که این هزینهها از میزان ارشد خودرو بیشتر باشد، واقعاً معقول نیست که خودرو بازسازی شود.
اتاق، شاسی، وضعیت لاستیکها و میزان پوسیدگی آنها، میزان کارکرد وسیله نقلیه از نظر کیلومتر و وضعیت بدنه خودرو و سالم بودن آن مواردی است که برای ارزیابی مد نظر کارشناس مذکور قرار میگیرد و هزینههای مربوط به موارد مذکور به صورت دقیق محاسبه خواهد شد. مثلاً در حین ارزیابی اتاق و شاسی و موارد وابسته به آن، پنجاه درصد از ارزش کلی وسیله نقلیه را به خود اختصاص میدهد و نکته دیگر این است که وسایل نقلیهای که از رده خارج شده باشند، قابل بازسازی نخواهد بود.
ارزیابی وسایل نقلیه در حالات دیگری غیر از خسارت هم انجام میشود. خرید و فروش وسایل نقلیه یکی از این موارد است که در این مورد خریدار یا فروشنده برای مشخص کردن ارزش ریالی وسیله نقلیه به کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی مراجعه میکنند و وی قیمت دقیق را برای آنها مشخص میکند. گاهی در تعیین قیمت یک وسیله نقلیه، بین فروشنده و خریدار اختلافی وجود دارد که با مراجعه به کارشناس مذکور میتوانند به راحتی ابهام را برطرف نمایند.
یکی از کارهایی که برای مهاجرت به کشورهای خارجی انجام میشود، اعلام داراییهای موجود در کشور مبدأ است. افراد میتوانند برای ارزشگذاری خود به کارشناس وسائط نقلیه موتوری زمینی مراجعه کنند. این کارشناس با توجه به فاکتورهای تعیین قیمت که در این مقاله آمده است، وسیله را ارزشگذاری و مدرک مربوط به ارزیابی را به زبان انگلیسی ارائه میکند.
در برخی موارد مشاهده شده است که تصادفی رخ داده است و بررسیهای لازم توسط مراجع قانونی جهت پرداخت خسارت به زیاندیده انجام شده است ولی شخصی که باید هزینه را بپردازد نسبت به میزان خسارت تعیینشده اعتراض دارد و یا اینکه شخصی که خسارت دیده است، مدعی است که مبلغی که بابت ارزش وسیله نقلیه باید به وی پرداخت شود، مناسب نیست.
در چنین مواردی کارشناس رسمی تصادفات میتواند با بررسی سلامت بدنه یا میزان خسارت به بدنه، زنگ زدگی، سن و طول عمر مفید خودرو، میزان کارکرد خودرو رنگ شدگی بخشی از وسیله نقلیه، مشاهده قرائن و شواهد دال بر تصادفات سنگین و آسیب به شاسی و بدنه و قطعات یدکی، وسیله نقلیه را ارزشگذاری میکند. در صورتی که مورد خسارت مطرح باشد، کارشناس مذکور با بررسی علت خسارت، تعیین تقصیر و ارزش گذاری وسیله نقلیه، میزان خسارت را به طرفین اعلام مینماید.